Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden BRITA Online Shop
§ 1 - Toepassingsgebied en leveringsbeperkingen.
Alle overeenkomsten tussen BRITA SE, Heinz-Hankammer-Str.1, 65232 Taunusstein, Duitsland, tel.: +49 6128/746-0, fax: +49 6128/746 - 355 (hierna "BRITA" genoemd) en de klant over de verkoop van artikelen zijn uitsluitend onderworpen aan deze Algemene voorwaarden (hierna AV). BRITA verzendt alleen naar klanten die een verzendadres in België opgeven.
§ 2 - Overeenkomst sluiten
- De presentatie van artikelen in de BRITA Online Shop vormt geen bindend Aanbod dat de sluiting van een koopovereenkomst impliceert.
- De koopovereenkomst geldt als gesloten, wanneer BRITA de door de klant geplaatste bestelling (het Aanbod) aanneemt.
- De klant kan een bestelling opgeven door de volgende stappen uit te voeren:
- Toevoegen van een artikel aan de winkelwagen.
- Bevestigen van de winkelwagen.
- Volgen van de verschillende bestelstappen die in de voortgangsbalk voor de bestelling aan de bovenste rand van de desbetreffende pagina's van de BRITA Online Shop zijn vermeld, waarbij bij iedere stap de vereiste gegevens worden ingevoerd.
- Verzenden van de bestelling aan BRITA via de knop of de link "Nu kopen" in de laatste stap van het bestelproces.
- Zodra de bestelling is verzonden (d.w.z. geplaatst), stuurt BRITA de klant een elektronische ontvangstbevestiging, waarin de bestelgegevens nog eenmaal zijn samengevat (Bestelbevestiging). Deze Bestelbevestiging vormt geen acceptatie van het Aanbod van de klant. De acceptatie vindt plaats middels een e-mail aan de klant, waarin de verzending van het artikel wordt bevestigd (Verzendbevestiging).
- BRITA kan weigeren om een overeenkomst met de klant te sluiten.
- De klant kan bepaalde gegevens over zijn bestelling in iedere fase van het bestelproces controleren en wijzigen. Bovendien heeft deze de mogelijkheid om alle informatie over de bestelling alsmede de door hem vermelde gegevens (inclusief de details en het totale bedrag van de bestelling) in de laatste stap van de procedure vóór het plaatsen van de bestelling te controleren en te wijzigen. De laatste stap in kwestie wordt in de voortgangsbalk van de bestelling bovenaan de pagina van de BRITA Online Shop passend gemarkeerd. Deze wordt ook door de aanwezigheid van een knop of een link voor het verzenden (en daardoor plaatsen) van de bestelling weergegeven (in tegenstelling tot de knop "Volgende" die op de eerdere pagina's van de procedure wordt weergegeven).
- BRITA archiveert de door de klant geplaatste bestelling en de gesloten overeenkomst, en stelt deze in de BRITA Online Shop ter beschikking aan de klant.
§ 3 - Herroepingsrecht
- Het volgende herroepingsrecht geldt alleen voor consumenten bij overeenkomst op afstand:
Informatie betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht
herroepingsrecht
U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.
De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag, waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons (BRITA SE, Heinz-Hankammer-Str. 1, 65232 Taunusstein, Duitsland, Tel.: 00800 – 14789632, shop@brita.net) via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht.
Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
Gevolgen van de herroeping
Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of u heeft aangetoond dat u de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
U dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop u het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons of aan terug te zenden of te overhandigen. U bent op tijd als u de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.
Wij zullen de kosten van het terugzenden van de goederen voor onze rekening nehmen bij terugkeer uit België. Goederen die niet als pakketpost kunnen worden verzonden worden bij de klant afgehaald
U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en het werking van de goederen vast te stellen.
2. Wegens gezondheids- en hygiënische redenen vervalt het recht om geleverde gesealde goederen terug te sturen als het zegel van het product verbroken is.
§ 4 - Modelformulier voor herroeping
Aan
BRITA SE
Heinz-Hankammer-Str. 1
65232 Taunusstein
Deutschland (Duitsland)
E-Mail: shop@brita.net:
Ik/Wij (1) deel/delen (1) u hierbij mede dat ik/wij (1) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst(1)herroep/herroepen (1)
Besteld op (1)/Ontvangen op (1)
Naam/Namen consument(en)
Adres consument(en)
Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
Datum
(1) Doorhalen wat niet van toepassing is.
§ 5 - Verzendkosten en leveringskosten
- Voor zover niets anders is overeengekomen, dienen de op de pagina's van de website vermelde verzendkosten door de klant te worden gedragen. Wanneer de klant een bestelling via de BRITA Online Shop plaatst, worden de verzendkosten zowel op de pagina's van de website als in de winkelwagen weergegeven. De klant draagt ook de kosten voor speciale leverings- of verpakkingsmethoden die de klant nodig heeft.
- BRITA behoudt zich het recht voor om deelleveringen uit te voeren, voor zover dat voor de klant billijk is. In dat geval draagt BRITA alle aanvullende verzend- en verpakkingskosten die ten gevolge van dergelijke leveringen ontstaan.
- Bij wanprestatie van BRITA heeft de klant pas het recht om de overeenkomst te ontbinden na het vruchteloos verstrijken van een door hem ingestelde, passende uiterste termijn waarin BRITA de overeenkomst dient na te komen.
- BRITA heeft het recht de overeenkomst te ontbinden, wanneer een van zijn leveranciers zijn contractuele verplichting schendt en hem niet de bestelde artikelen levert. In dat geval verplicht BRITA zich om de klant zo snel mogelijk over het niet beschikbaar zijn van de bestelde artikelen te informeren en een reeds uitgevoerde betaling onmiddellijk aan hem te restitueren.
§ 6 Prijzen en betalingsvoorwaarden
- Alle prijzen die in de BRITA Online Shop, in de orderbevestiging, in de Verzendbevestiging of op andere plaatsen zijn aangegeven, zijn inclusief de telkens geldende btw. Indien een verhoging van de btw van kracht wordt, wanneer de klant reeds een bestelling heeft geplaatst (het aanbod heeft afgegeven), dan heeft deze verhoging geen gevolgen voor de door de klant te dragen kosten.
- De klant kan kiezen uit de aangeboden betaalmethoden.
- Om zich tegen kredietrisico's te beschermen behoudt BRITA zich het recht voor om de levering van bestelde artikelen in bepaalde gevallen afhankelijk te maken van een vooruitbetaling.
- Voor zover in de bestelling, de orderbevestiging, de verzendbevestiging of op andere plaatsen niets anders is vermeld, wordt de door de klant verschuldigde betaling in de volledige omvang opeisbaar bij de levering van de artikelen. Wanneer de klant facturen niet binnen 30 dagen na opeisbaarheid en ontvangst van de facturen betaalt, heeft BRITA (onverminderd andere rechtsmiddelen) het recht om een standaard rentevoet van 5 procentpunten boven de telkens geldende basisrente voet te berekenen. BRITA behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om andere rechtsmiddelen vanwege niet-betaling te doen gelden.
- Bij het eerste betalingsverzoek (eerste aanmaning) (tenzij de formele niet-betaling door de klant enkel een gevolg is van deze aanmaning) wordt een toeslag van € 2,50 berekend, die bij het tweede betalingsverzoek (tweede aanmaning) tot € 5,00 wordt verhoogd. Dat is onverminderd het recht van de partijen om aan te tonen dat de daadwerkelijk ontstane kosten hoger of lager zijn dan dit bedrag.
§ 7 - Eigendomsvoorbehoud
- BRITA behoudt zich het eigendom van de artikelen voor tot en met de volledige betaling waarop deze recht heeft.
- Indien de klant de verschuldigde betaling niet volledig verricht, heeft BRITA het recht om de overeenkomst te ontbinden na het vruchteloos verstrijken van een door hem ingestelde uiterste termijn. In geval van ontbinding neemt BRITA de artikelen terug en kan eventueel eisen dat de klant alle tegen derden ingediende aanspraken op cessie van de artikelen aan BRITA overdraagt.
§ 8 - Kwaliteitsgebreken
- In overeenstemming met de volgende bepalingen waarborgt BRITA dat alle geleverde artikelen op het tijdstip van de risico-overgang vrij zijn van kwaliteitsgebreken.
- BRITA verplicht zich om kwaliteitsgebreken binnen een passende termijn te verhelpen (Herstel van de foutieve prestatie) door deze te verhelpen (Kosteloos herstel), of door artikelen zonder gebreken te leveren (Vervangende levering). Wanneer het Herstel van de foutieve prestatie mislukt, voor de klant onredelijk is, of door BRITA wordt geweigerd (of wanneer dat om ongeacht welke reden met inachtneming van de belangen van beide partijen gerechtvaardigd is), kan de klant zonder enige beperking zijn wettelijke rechten op ontbinding van de overeenkomst of betalingsvermindering uitoefenen en eventueel aanspraak maken op schadevergoeding alsmede restitutie van de kosten. De klant heeft echter niet het recht om vanwege een onbeduidend kwaliteitsgebrek een ontbinding van de overeenkomst te eisen.
- BRITA is niet aansprakelijk voor verandering van de artikelen door de klant (of op wens van de klant door een derde) zonder de voorafgaande toestemming van BRITA, tenzij de klant aantoont dat de verandering de betreffende kwaliteitsgebreken (noch geheel noch gedeeltelijk) niet veroorzaakt en het Herstel van de foutieve prestatie niet bemoeilijkt.
- BRITA is niet aansprakelijk voor kwaliteitsgebreken die door normale slijtage, externe invloeden of door onvakkundig gebruik worden veroorzaakt.
§ 9 - Aansprakelijkheid
- De aansprakelijkheid van BRITA voor schade geldt volgens de wettelijke bepalingen voor materiële schade en lichamelijk letsel conform de Duitse wet inzake de aansprakelijkheid voor producten met gebreken (ProdHaftG). Bovendien is BRITA aansprakelijk voor schade die te herleiden is naar frauduleus handelen, opzet of grove nalatigheid van BRITA, zijn wettelijke vertegenwoordigers of andere personen die door BRITA worden ingezet om zijn plichten na te komen.
- Voor alle andere vormen van schade of verlies is BRITA aansprakelijk conform de volgende bepalingen, voor zover in de door BRITA verstrekte garantie (indien van toepassing) niets anders is vermeld:
De aansprakelijkheid van BRITA is in hoogte beperkt tot contracteigen, voorzienbare schade wanneer de schade te herleiden is naar een licht nalatige overtreding van essentiële contractuele verplichtingen of naar plichten waarvan de nakoming essentieel is voor de reglementaire uitvoering van de overeenkomst en op de naleving waarvan de klant conform de regels mag vertrouwen (Kardinale plichten).
BRITA is niet aansprakelijk voor overige vormen van schade of verlies, die op geringe nalatigheid berusten. - Volgens de huidige stand van de techniek kan niet worden gegarandeerd dat bij de gegevensoverdracht via het internet geen problemen optreden of dat de dienst altijd beschikbaar is. Dientengevolge aanvaardt BRITA geen aansprakelijkheid voor de beschikbaarheid van de BRITA Online Shop alsmede voor technische of elektronische problemen die bij een zakelijke transactie kunnen optreden (met name vertragingen bij het bewerken of accepteren van een Aanbod) en waarop BRITA geen invloed heeft.
- De voornoemde uitsluitingen en beperkingen van de aansprakelijkheid gelden ook voor de persoonlijke aansprakelijkheid van de uitvoerende organen, de statutaire vertegenwoordigers en het personeel van BRITA alsmede voor personen die BRITA voor het nakomen van zijn verplichtingen inzet.
§ 10 - Beperkingen
- Met uitzondering van situaties met opzettelijk bedrog zijn de aanspraken op erstel van de foutieve prestatie en schadevergoeding die de klant in geval van een gebrek indient, onderworpen aan een verjaringstermijn van twee jaar vanaf de levering van de betreffende artikelen aan de klant. Het uitoefenen van een recht op ontbinding van de overeenkomst of betalingsvermindering geldt als nietig, wanneer de door de klant ingediende aanspraak op onmiddellijke of latere nakoming na het verstrijken van de verjaringstermijn ontstaat.
- Voor claims van de klant die op een plichtsverzaking berusten die niet op een gebrek berust, geldt een verjaringstermijn van drie jaar vanaf het tijdstip waarop de claim werd ingediend, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid. Dat geldt niet voor schadeclaims met betrekking tot lichamelijk letsel.
§ 11 - BRITA's "Geld-terug-garantie"
- BRITA biedt een vrijwillige geld-terug-garantie ("money-back guarantee") voor bepaalde producten in de BRITA Online Shop aan.
- De klant kan alle artikelen die onder deze geld-terug-garantie vallen, binnen 30 dagen zonder opgave van redenen aan BRITA retourneren. De termijn van 30 dagen begint met de ontvangst van de artikelen door de klant en geldt als nageleefd, wanneer de artikelen vóór het verstrijken van de termijn van 30 dagen worden geretourneerd.
- De klant draagt alle risico's die gepaard gaan met het retourneren van de artikelen. Bovendien geldt het bovengenoemde § 3 overeenkomstig voor het retourneren en het overnemen van de daaraan verbonden kosten.
- De klant is niet verplicht om een vergoeding voor een door de reglementaire ingebruikname van de onder de geld-terug-garantie vallende artikelen ontstane waardevermindering te geven. Wanneer en voor zover de klant de betaling (koopprijs en verzendkosten) voor de geretourneerde artikelen reeds heeft verricht, verplicht BRITA zich om binnen 30 dagen de kosten aan de klant te restitueren. Wanneer de klant slechts een deel van de gekochte artikelen heeft geretourneerd, deze artikelen onder de geld-terug-garantie vallen en door de klant individueel als deel van een bestelling zijn besteld, die verschillende artikelen omvat, verplicht BRITA zich om de koopprijs voor de geretourneerde artikelen alsmede het overeenkomstige aandeel in de verzendkosten te restitueren.
§ 12 - Verrekening/retentie/cessie
- De klant kan bedragen alleen verrekenen met de eigen vorderingen, wanneer deze rechtsgeldig vastgesteld (of op een andere wijze rechtsgeldig zijn geworden), onbetwist of erkend zijn. Net zo kan de klant een retentierecht alleen uitoefenen vanwege vorderingen die uit dezelfde contractverbintenis afkomstig zijn. Indien de klant consument is, is het recht om een vordering die deze jegens BRITA heeft, met een vordering van BRITA jegens deze klant/consument te verrekenen, niet beperkt of uitgesloten.
- Indien de klant ondernemer is, is cessie van vorderingen jegens BRITA niet toegestaan.
§ 13 - Diversen
- De rechtsbetrekking tussen de klant en BRITA is onderworpen aan de wetten van de Bondsrepubliek Duitsland onder uitsluiting van het verdrag van de Verenigde Naties inzake overeenkomsten over de internationale aankoop van goederen (CISG, Verdrag van Wenen d.d. 11 april 1980). Indien de klant consument is, laat deze rechtskeuze de dwingende bepalingen van het recht in België onaangetast, wanneer de klant hier zijn gebruikelijke verblijfsplaats heeft.
- Indien de klant koopman is, deze geen algemeen bevoegde rechtbank in België heeft of na contractvorming zijn woonplaats of gebruikelijke verblijfsplaats uit België verplaatst (of indien de woonplaats of gebruikelijke verblijfsplaats op het tijdstip van de aanhangigmaking niet bekend is), is de bevoegde rechtbank voor alle geschillen die in de vestigingsplaats van BRITA, 65232 Taunusstein (Duitsland). Het staat BRITA echter vrij om de klant in zijn woonplaats aan te klagen. Indien de klant een consument is met woonplaats in België, heeft deze het recht om BRITA voor een bevoegde rechtbank in zijn woonplaats aan te klagen.
- De Europese Commissie stelt een platform beschikbaar voor online arbitrage. Dit platform is bereikbaar onder het volgende adres: http://ec.europa.eu/consumers/odr. De onderneming BRITA is noch verplicht noch bereid om aan een arbitrageprocedure via de website voor consumentenarbitrage deel te nemen.
Bijzondere aanvullende voorwaarden voor de levering van cartouches
§ 1 - Toepassingsgebied en leveringsbeperkingen.
- Voor alle overeenkomsten over de "Levering van filterpatronen" die via de Online Shop tussen BRITA en de klant worden gesloten, gelden deze bijzondere aanvullende voorwaarden (hierna "Voorwaarden" genoemd) naast de AV.
- Wanneer en voor zover deze Voorwaarden van de AV afwijken, hebben deze voorrang op de AV.
§ 2 - Voorwerp van de overeenkomst
De overeenkomst voor "Levering van filterpatronen" is een overeenkomst voor de levering van een door de klant vastgelegd aantal geselecteerde filterpatronen gedurende een bepaalde periode in de vorm van meerdere, aparte leveringen. De leveringstermijnen alsmede het aantal patronen dat in al deze termijnen dient te worden geleverd, worden in de bestelling van de klant vastgelegd.
§ 3 - Herroepingsrecht
- Het volgende herroepingsrecht geldt alleen voor consumenten bij overeenkomst op afstand:
Informatie betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht
herroepingsrecht
U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.
De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag, waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het eerste goed fysiek in bezit krijgt.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons (BRITA SE, Heinz-Hankammer-Str.1, 65232 Taunusstein, Duitsland, Tel.: 00800 – 14789632, shop@brita.net) via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht.
Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
Gevolgen van de herroeping
Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of u heeft aangetoond dat u de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
U dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop u het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons of aan terug te zenden of te overhandigen. U bent op tijd als u de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.
Wij zullen de kosten van het terugzenden van de goederen voor onze rekening nehmen bij terugkeer uit België. Goederen die niet als pakketpost kunnen worden verzonden worden bij de klant afgehaald
U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en het werking van de goederen vast te stellen.
2. Wegens gezondheids- en hygiënische redenen vervalt het recht om geleverde gesealde goederen terug te sturen als het zegel van het product verbroken is.
§ 4 - Modelformulier voor herroeping
Aan
BRITA SE
Heinz-Hankammer-Str.1
65232 Taunusstein
Deutschland (Duitsland)
E-Mail: shop@brita.net:
Ik/Wij (1) deel/delen (1) u hierbij mede dat ik/wij (1) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (1) herroep/herroepen (1)
Besteld op (1)/Ontvangen op (1)
Naam/Namen consument(en)
Adres consument(en)
Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
Datum
(1) Doorhalen wat niet van toepassing is.
§ 5 - Levering en verzendkosten
BRITA draagt de verzendkosten die door de levering van de filterpatronen in het kader van de filterservice ontstaan. De enige kosten die de klant dient te dragen, zijn – voor zover in het Aanbod vermeld - de kosten die resulteren uit de bijzondere wensen van de klant ten aanzien van levermogelijkheden en verpakking.
§ 6 - Prijzen en betalingsvoorwaarden
De klant dient het overeengekomen bedrag voor iedere afzonderlijke zending te betalen. Dit door de klant verschuldigde bedrag dient na de facturering zonder enige aftrek te worden betaald. BRITA heeft het recht om de betreffende factuur 10 dagen voor de desbetreffende levering uit te schrijven.
§ 7 - Eigendomsvoorbehoud
- BRITA blijft eigenaar van de geleverde filterpatronen tot aan de volledige betaling van de voor de desbetreffende levering verschuldigde bedragen.
- Indien de klant het voor een bepaalde levering opeisbare bedrag niet of niet volledig betaalt, heeft BRITA het recht om de overeenkomst met betrekking tot de desbetreffende levering of toekomstige leveringen vóór de vervaldatum gedeeltelijk of door een schriftelijke mededeling aan de klant volledig te ontbinden.
§ 8 - Recht tot opzegging
De "Filterservice"-overeenkomst is een overeenkomst voor de periodieke levering van artikelen gedurende een bindende, vooraf vastgelegde periode die niet automatisch wordt verlengd. Een gewone opzegging is tijdens de contractduur uitgesloten. Het recht van de klant om de overeenkomst om bijzondere redenen buitengewoon op te zeggen en het herroepingsrecht conform § 3 van deze voorwaarden blijven daardoor onverminderd van kracht.